منو افقی ماجراجوهای ایرانی 360پیکسل

مجله ماجراجو

مجله علمی، تخصصی، پژوهشی، گردشگری ماجراجو

MIRAD

12 تیر 1401
تجهیزات دره نوردی (5)
کوهنوردی
10 قدم مهم برای شروع کوهنوردی و تجربه ماجراجویی
بیشتر بخون...!
Slide 2 Heading
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here
Slide 3 Heading
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here
قبلی
بعدی
جداکننده کوه ماجراجوهای ایرانی
ابزار صعود و امداد نجات
امداد نجات دره و رودخانه و آب های وحشی

داشتن ابزارهای مخصوص صعود مثل یومار که در صورت نیاز به صعود از یک آبشار و یا دیواره نیاز دارید و همچنین ابزارهای لازم برای امداد و نجات در مواقع ضروری، از تجهیزات اساسی این برنامه هاست.

ابزار صعود و امداد نجات یومار 1
ابزار صعود و امداد نجات 2
ابزار صعود و امداد نجات 3
جداکننده کوه ماجراجوهای ایرانی
ابزار مخصوص ایجاد کارگاه

ابزار مخصوص ایجاد کارگاه

تسمه، رول بولت، کارابین و ابزار مخصوص ایجاد کارگاه: برای فرود از هر آبشار یا دیواره ای به ایجاد کارگاه به صورت طبیعی و یا مصنوعی نیاز است، که برای برپایی آن تجهیزات تخصصی نصب کارگاه باید همراه داشته باشید. تسمه، کارابین، رول بولت، دریل و مته از ابزار برپایی کارگاه می باشند.

Sling Canyoning Iran Adventurers 1
Imlay Canyon Nemo Drill QjN5 Iran Adventurers 2
Imlay Canyon Gear Iran Adventurers 2
جداکننده کوه ماجراجوهای ایرانی
چاقوی دره نوردی

چاقوی دره نوردی

همراه داشتن چاقو برای بریدن طناب در مواقع ضروری می تواند کمک شایانی به حفظ جان یک دره نورد در مواقع خطر کند.
در این ورزش به دلیل انداختن طناب به داخل آب، طناب ها به راحتی در هم می پیچند، از طرفی گاهی ممکن است یک دره نورد به دلایلی درون جریان های آبی گیر کند و یا امکان خروج از زیر آبشار را به دلایل مختلف نداشته باشد. داشتن چاقو مخصوص برای بریدن طناب و امداد در این مواقع می تواند جان یک انسان را نجات دهد.

Canyoning Knife Iran Adventurers 3
Canyoning Knife Iran Adventurers 2
Canyoning Knife Iran Adventurers 1
جداکننده کوه ماجراجوهای ایرانی
خطرات دره نوردی
Dangers Canyoning خطرات دره نوردی 05

خطرات دره نوردی

ورزش دره نوردی نیز، همچون کوهنوردی و صخره نوردی و دیگر ورزش های ادونچری، از جمله ورزش های پرخطر و پرهیجان محسوب می شود، گاهی کوچکترین اشتباه در این ورزش ها می تواند آسیب دیدگی های سنگینی در پی داشته باشد.
* اصولا در ورزش های فنی که شما با طبیعت سروکار دارید، عوامل طبیعی مانند بهم ریختگی آب و هوا، بارش باران، ریزش سنگ، سیل و هر گونه عوامل طبیعی دیگر می تواند بسیار خطرآفرین باشد.
* در این ورزش نیز، باید پیش از انجام، شرایط آب و هوایی به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد. از آنجایی که محل انجام دره نوردی بین تنگ ها، بسترهای آبی، آبشار، رودخانه ها و حوضچه های آبیست، کوچکترین باران می تواند خطرات جبران ناپذیری مثل سیل را رقم بزند.
در بسیاری از موارد ممکن است حتی دره ای که در حال حاضر خشک و کم آب است، با کمترین بارش دچار سیل شود، یا حتی آب شدن برف های زمستانی در فصل بهار، می تواند خطر سیل را به همراه داشته باشد.
* در وهله دوم پس از چک کردن کامل آب و هوا، و پیمایش دره در باثبات ترین شرایط جوی، نقص عوامل فنی و یا خطاهای انسانی می توانند عامل اصلی بروز حوادث در دره ها باشند.

* خطاها و بی احتیاطی های انسانی، مثل برپایی نادرست کارگاه، ایجاد کارگاه در جایگاه پرریسک، سقوط در هنگام فرود بخاطر عدم کنترل طناب فرود، سرخوردن از روی صخره، رعایت نکردن نکات ایمنی لازم در هنگام عبور از رودخانه و جریان های آبی، همگی از جمله عواملی هستند که می توانند باعث ایجاد حادثه در دره شوند.
* همچنین عوامل فنی، مثل استفاده از طناب غیراستاندارد، پارگی طناب و سقوط، گیر افتادن در حوضچه های آبی و رودخانه های پرفشار به علت ایجاد کارگاه ها در نقاط پرخطر و درگیری با جریانات آبی شدید، احتمال خطر، خفگی و غرق شدگی را به همراه دارد.
* عواملی مثل استفاده نادرست از ابزار فرود، بسته نبودن کارابین و در رفتن طناب از حلقه اتصال به شخص، سقوط از آبشار یا صخره ها به دلیل عدم استفاده صحیح از تجهیزات، حواس پرتی، هایپوترمی و سرمازدگی بدلیل افت دمای بدن در آب و فضاهای سرد و تاریک داخل دره و هرگونه اشتباه فنی یا انسانی می تواند ریسک بالا و صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.
در این ورزش به دلیل دسترسی سخت و کاملا فنی داخل دره ها، در صورت بروز حادثه، امکان امداد رسانی سخت و زمان براست.
البته تا زمانی که شما و تیم تکنیک های صحیح را بکار بگیرد و با افراد باتجربه تری به برنامه بروید، تا بدانید دقیقا در چه زمانی چه کار فنی انجام دهید، بجز موارد و حوادث طبیعی، این ورزش می تواند ایمن باشد.

dangers canyoning-خطرات دره نوردی 04
dangers canyoning-خطرات دره نوردی 02
dangers canyoning-خطرات دره نوردی 03
جداکننده کوه ماجراجوهای ایرانی
مهارت های لازم دره نوردی
مهارت های لازم و فصل ها (3)

مهارت های لازم دره نوردی

برای داشتن یک ورزش ساده و کم خطر نیاز به دانش فنی کافی دارید.
به عنوان مثال، شاید لذت بردن از تکنیک سرسره، بسیار آسان به نظر برسد (شما فقط به پایین می لغزید !؟)، اما اگر ندانید که باید با قرار دادن آرنج در داخل بدن، از آرنج خود محافظت کنید، ممکن است به بدن خود آسیب جدی برسانید.
این یک مثال ساده از هزاران موردی است که باید در هنگام دره نوردی آن را رعایت کنید، مواردی مثل استفاده از کلاه ایمنی، به دلیل جلوگیری از اصابت سنگ هایی که از قسمت های بالایی می افتد، یا حتی اصابت سر به سنگ، هنگام لغزش، زمین خوردن یا خوردن به سنگ.
همچنین نحوه صحیح راه رفتن بین سنگ ها، چگونگی استفاده از ابزار فرود، فرود با طناب، انجام صحیح پرش، حداقل و حداکثر ارتفاع برای پریدن و حداقل عمق، کجا و کجا نه (…)، عبور از سیفون و جریانات آبی پرخطر، عبور از رودخانه های پرشتاب، نحوه نصب کارگاه های فرود طناب، چگونگی امداد و نجات، چگونگی استفاده از راپل و یا آنچه که باید وقتی در یک حرکت جریان شدید آب درگیر هستید، انجام دهید، و بسیاری از موارد اینچنینی، که اصول اولیه این ورزش هستند.
شرایط خاص و خطرناک دیگری نیز وجود دارد که بدیهی است شما باید آمادگی لازم برای مواجه با آن را داشته باشید و آموزش های تخصصی را ببینید.
اینها فقط برخی از نکات کاربردی برای تشویق شما به یادگیری یا اقدامات احتیاطی است که قبل از شروع دره نوردی باید آموزش ببیند.

بهترین فصل ورزش

از آنجایی که دره نوردان فعالیت خود را بین تنگه های باریک و پهن و در یک محیط مرطوب انجام می دهند، بنابراین هوای گرم و سطح متوسط آب، شرایط ایده آلی را برای این ورزش فراهم می کند.
البته می توانید از دره نوردی در دره های خشک، در دیگر فصول سال نیز لذت ببرید.
و یا از پوشش و تجهیزات مخصوص دره نوردی یخی Ice canyoning در فصول سرد و زمستان، برای عبور از دره ها و آبشارهای یخ زده استفاده کنید.
از دره نوردی Canyoning در دره های آبی، اغلب در هوای گرم لذت می برند.
با استقرار تابستان، تعادل لطیف بین گرما و آب به اوج خود می رسد و همه می توانند لذت و ماجراجویی تنگه را لمس کنند.
بنابراین بهتر است در تابستان و ماه هایی که هوا در آن متعادل تر است به تنگه بروید.
از طرفی این فصل کمترین میزان بارش و هم چنین ذوب شدن برف زمستانی کوه های بالادست را به همراه دارد، که هر دو مورد بالا می تواند عامل اصلی ایجاد سیل در دره و به خطر انداختن جان دره نوردان شود.
یکی از دلایل اصلی انتخاب فصل تابستان برای انجام این ورزش، علاوه بر تعادل آب سرد و گرمای هوا، می تواند همین ثبات جوی و کم ریسک بودن شرایط هوایی نیز باشد.
بهتر است در فصول سرد، برای انجام این ورزش به دره هایی در نقاط گرمسیر بروید.

سطح آب معمولاً به بارش برف و ذوب برف های زمستانی و همچنین سطح باران فصلی و طوفان بستگی دارد. در ماجراجویی دره نوردی مسئله آب و هوا و بارش باران حتما باید از قبل در نظر گرفته شود.

فصل بهار به علت ذوب شدن برف ها و جاری شدن آب سرد درون دره ها، دمای هوای متوسط و همچنین به دلیل امکان بارندگی و جاری شدن سیل بر اثر آب شدن برف ها، فصل مناسبی برای این ورزش نیست.
با رسیدن پاییز، آب و هوای غیرقابل پیش بینی دوباره برمی گردد. این می تواند منجر به زمان خطرناک تری در تنگه شود.
همچنین در فصل پاییز و زمستان هر چه دمای آب پایینتر برود، فضای سردتری داخل دره ها خواهید داشت و باید از تجهیزات و پوشش (وت سوت) مناسب تری برای انجام ورزش استفاده کنید.
در فصل تابستان وت سوت های 2، 3 و 5 میل بسیار ایده آل هستند.
هر چه قدر دمای آب پایینتر و میزان درگیری شما در فصل سرد، با آب بیشتر باشد احتمال هایپوترمی شما بیشتر خواهد شد، بنابراین استفاده از وت سوت های 7 میل، جوراب، کلاه و دستکش مناسب فصل، از ضروریات دره نوردی در این فصول است.

مهارت های لازم و فصل ها (4)
مهارت های لازم و فصل ها (2)
مهارت های لازم و فصل ها (1)