منو افقی ماجراجوهای ایرانی 360پیکسل

مجله ماجراجو

مجله علمی، تخصصی، پژوهشی، گردشگری ماجراجو

MIRAD

12 تیر 1401
بخش دوم دره نوردی
کوهنوردی
10 قدم مهم برای شروع کوهنوردی و تجربه ماجراجویی
بیشتر بخون...!
Slide 2 Heading
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here
Slide 3 Heading
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here
قبلی
بعدی
جداکننده کوه ماجراجوهای ایرانی
پیشگامان دره نوردی
20210730 175111

در این زمینه یک اسم مهم به گوش می خورد، ادوارد آلفرد مارتل Edouard Alfred Martel. این فرانسوی نه تنها پدر دره نوردی، بلکه غارشناسی مدرن نیز محسوب می شود. مارتل مردی دانشمند، نقشه نگار، جغرافی دان و غارنورد بود.
به نظر می رسد که داستان های خطر و فاجعه بیشتر ماجراجویان را ترغیب می کند که از این مکان خارج شوند. با شروع قرن بیستم، افراد بیشتری می خواستند از دره های معروف مطلع شوند، اما هنوز هیچ سازمانی برای ارائه آموزش مناسب به این جویندگان ماجراجویی وجود نداشت، و این تبدیل به یک مشکل برای دره نوردی شده بود. خوشبختانه راه حل رسید و نام وی ریچ کارلسون Rich Carlson به میان آمده بود.

جداکننده کوه ماجراجوهای ایرانی
کارلسون Carlson
20210729 163740 (1)

کارلسون Carlson

” کارلسون Carlson ” را می توان پیشگام حرفه ای این ورزش دانست.
کارلسون از اواخر دهه 1970 دره های یوتا را رها می کند و اولین شرکت راهنمای حرفه ای دره نوردی در آمریکا را در سال 1990 تاسیس می کند. در سال 1999، وی دیدگاه نهایی خود را در زمینه ایجاد سازمان برتر دره نوردی در جهان، آکادمی کنیوینگ آمریکا (ACA) آغاز کرد.

دیوید تیگنر David Tigner، رئیس برنامه دره نوردی دانشگاه یوتا، کارلسون را “پیشگام دره نوردی” می نامد که “تمرکز روی آموزش افراد” را انتخاب کرده است. ACA امروز. این کارلسون و ACA هستند که وظیفه تصمیم گیری در مورد نیازهای دره نوردان را دارند، از استانداردهای صدور گواهینامه حرفه ای تا تعریف حداقل درجه صلاحیت برای یک دره نورد.
جداکننده کوه ماجراجوهای ایرانی
تفاوت تنگ و دره 
IMG 20210821 134048 448 (4)

تفاوت تنگ و دره

در بسیاری از موارد اصطلاح دره برای تمام شکاف بین کوه ها استفاده می شود، در صورتی که بعضی از شکاف ها در اصطلاح زمین شناسی تنگ و برخی دیگر دره هستند. هر دو فرورفتگی، در اثر حرکت آب رودخانه ها ایجاد می شوند. اما اکثر زمین شناسان به شما می گویند تفاوت عمده آنها در عمق، عرض و اضلاع شیب دار است.

  • دره
    به محل برخورد دو دامنه شیب دار در پایینترین نقطه تماس، دره گفته می شود.
    یک فرورفتگی کشیده بین تپه ها یا کوه ها، که عموما محل عبور رودخانه های دائمی و فصلی هستند و رودخانه ها در کف آن جریان دارند. دره ها به طور معمول V شکل هستند و می توان عنوان انگلیسی VALLY را به آن اختصاص داد.
جداکننده کوه ماجراجوهای ایرانی
تعریف تنگ
4

تعریف تنگ

  • تنگ
    تنگ ها بیشتر U شکل هستند و به شکاف های عمیق یا گذرگاه های باریک شیب دار که توسط رودخانه ای صخره ای، شکسته شده گفته می شود و میتوان عنوان انگلیسی CANYON یا GORGE را به آن نسبت داد.
    بیشتر تنگ ها با فرایند فرسایش طولانی مدت از یک فلات یا سطح زمین و صخره ها شکل می گیرند، که لایه های صخره ای سخت تری در برابر فرسایش بر اثر آب و هوا دارند.
    اصولا تنگ ها در بین دره ها وجود دارند.
    به زبان ساده تر، اگر رودخانه ای از کوه عبور کند، به مرور زمان، منطقه ای عمیق برای جریان خود رقم می زند، از این فرورفتگی بین دو صخره کوه به عنوان تنگ یا canyon یاد می شود.
    حال به صخره های شیب داری که دو طرف تنگ را احاطه کرده اند و از بالای کوه و صخره های شیب دار به پایین می آیند و اصولا تنگ ها در آن جاری هستند، دره یا vally می گویند.

پارک ملی Grand Canyon ، آریزونا در ایالات متحده با 277 مایل طول (450 کیلومتر)، 6000 فوت عمق (1.8 کیلومتر) و 18 مایل عرض (29 کیلومتر) بزرگترین دره در دنیاست

جداکننده کوه ماجراجوهای ایرانی
تفاوت دره نوردی و دره پیمایی
IMG 20210821 134048 448 (4)

تفاوت دره نوردی و دره پیمایی

بزرگترین تفاوت بین دره نوردی و دره پیمایی در سطح عملکرد حرفه ای افراد است.
اصولا به پیمایش ایمن، راحت و بدون تجهیزات دره ها که نیاز به کار فنی، تخصصی و استفاده از طناب نداشته باشد، دره پیمایی گفته می شود، در حالی که دره نوردی یک ورزش مقاومتی و پرچالش است و به پیمایش دره ها با استفاده از تجهیزات فنی وطناب و مهارت های ویژه گفته می شود.
در دره پیمایی، مسیرها بدون چالش و خطر انتخاب شده و مهارت و تجهیزات تخصصی برای گذر از جریانات آبی، دیواره های سنگی و آبشارها نیازی نیست و تقریبا برای تمام افراد قابل دسترسی است، این در حالی است که برای انجام ورزش دره نوردی، از مسیرهای پرچالش با آبشارهای خروشان و جریانات آبی باید عبور کرد و علاوه بر تجهیزات، انتخاب درست مسیر پیمایش و مهارت های تخصصی برای گذر از جریانات آبی و فرود از دیواره های سنگی و آبشارها جزو اصول اولیه است.

  • هم خانواده ها و زیر شاخه ها
    این ورزش هم خانواده، “ کوهنوردی های فنی Mountain climbing “، ” صخره نوردی Rock climbing “، ” یخ نوردی Ice climbing “، ” غارنوردی Caving ” و ” دیواره نوردی Bigwall ” به شمار می آید.
    دره نوری یخی Ice canyoning ” نیز، زیرمجموعه “ورزش دره نوردی” به حساب می آید که به دره نوردی در فصل سرد و گذر از آبشارها و رودخانه های یخی گفته می شود.

در تمامی این ورزش ها، مقاومت و توانایی بدنی، مهارت های فنی مرتبط، دانش امداد و نجات در مواقع آسیب، تشخیص شرایط آب و هوایی مناسب، مهارت کار با طناب، تشخیص مسیر و جهت یابی و تجهیزات تخصصی از عوامل اصلی شروع ورزش هستند.