منو افقی ماجراجوهای ایرانی 360پیکسل

مجله ماجراجو

مجله علمی، تخصصی، پژوهشی، گردشگری ماجراجو

MIRAD

12 تیر 1401
تجهیزات دره نوردی
کوهنوردی
10 قدم مهم برای شروع کوهنوردی و تجربه ماجراجویی
بیشتر بخون...!
Slide 2 Heading
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here
Slide 3 Heading
Lorem ipsum dolor sit amet consectetur adipiscing elit dolor
Click Here
قبلی
بعدی
جداکننده کوه ماجراجوهای ایرانی
تجهیزات دره نوردی

اگر بخواهید خودتان به دنبال کشف ماجراجویی جدید و دره های بکر بروید، نیازمند تهیه تجهیزات تخصصی، کسب علم و دانش کافی و توانایی بالای بدنی و ذهنی برای ورود به مکان های بکر هستید. در این حالت شما نیاز به تجهیزات کاملا تخصصی گشایش مسیر و علم کامل این رشته خواهید داشت. ولی اگر بخواهید این ورزش را به همراه تیمی در دره های از پیش گشایش شده بروید لوازم اولیه زیر برای شما کافیست.

Lanyard Copy
K0107EE00 2
Eroica Canyon Gear Scaled Copy
جداکننده کوه ماجراجوهای ایرانی
وت سوت (لباس غواصی)
Vet Ariz

وت سوت (لباس غواصی)

wetsuits

به دلیل شرایط ویژه دره، درگیری دائمی با آب، دمای آب و هوا، حجم و میزان آب، انتخاب پوشش مناسب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
پوشش وت سوت ( wetsuits ) که از جنس نئوپرین ساخته شده است و تا حد زیادی در برابر سایش مقاومت دارد، علاوه بر اینکه باعث حفظ دمای بدن شما در مواجهه با آب های سرد خواهد شد، به عنوان یک لایه ضخیم از پوست در برابر ضربه، گیاهان و سنگ ها و خراشیدگیها محافظت خواهد کرد و از طرفی تا حدی باعث افزایش حالت شناوری فرد در آب نیز می شود.
در اصل وت سوت ها به منظور فراهم کردن یک پوشش حرارتی برای بدن استفاده می شود، به این صورت که آبی که به داخل آن وارد شده، از آن خارج نشده و هم دما با بدن می شود و به صورت عایق حرارتی بدن عمل می کند که بر اثر سرمای آب، دره نورد، دچار سرمازدگی و یا اسپاسم عضلانی نشود.
در نتیجه علاوه بر کیفیت ساخت، سایز مناسب و کشسانی بالا، تنگ نبودن بیش از حد که باعث سختی حرکت دست و پا شود، و گشاد نبودن آن به دلیل عدم حفظ آب در بدن، در میزان حفظ دمای بدن بسیار موثر است.

 

بیشتر وت سوت ها در قسمت زانو، ساق پا، آرنج و نشیمنگاه برای جلوگیری از سایش و آسیب، تقویت شده اند.
جنس و ضخامت این لباس که با (میل) بیان می شود، بسته به فصل پیمایش و میزان درگیری با آب می تواند متفاوت باشد.
در فصول گرم تر یا جریان های آبی کم، می توان از وت سوت های 2 یا 3 میل استفاده نمود و در صورت رفتن به دره هایی با آب های سردتر، وت سوت 5 میل و برای فصل زمستان از وت سوت های 7 میل استفاده می شود.
وت سوت ها در نوع یکسره و دو تکه موجود می باشد که هر کدام مزایای خود را دارد، از وت سوت های دو تکه می توان در دره های گرمتر که نیاز به بالاتنه نداریم، می توان استفاده کرد.
وت سوت های سبک 2 یا 3 میل، به صورت پوشش های شلوار کوتاه، بدون آستین و یا یک تکه بلند، و وت سوت های سنگین زمستانه 5 یا 7 میل، به صورت یک تکه و دو تکه با پوشش کت جداگانه مورد استفاده قرار می گیرند.
از طرفی در دره هایی که آب یا باد سردتری دارند، برای محافظت پا، که به دلیل محیط آبی دره در تماس مستقیم با آب است و یکی از عوامل اصلی حفظ گرمای بدن، از جوراب های وت سوت از جنس نئوپرن و برای محافظت سر از کلاه نئوپرن وت سوت، می توان استفاده نمود.

Vet 11 Edit (1)
Vet 7 Edit (1)
Vet 4 Edit (1)
جداکننده کوه ماجراجوهای ایرانی
هلمت (کلاه کاسکت ایمنی)

هلمت (کلاه کاسکت ایمنی)

از آنجا که هوشیاری، تصمیم گیری و فرماندهی اعضای بدن هر انسان توسط مغز او انجام می شود، سر انسان، مهم ترین عضو بدن برای محفاظت است.
یکی از مهم ترین وسایل ایمنی برای انجام ورزش های ادونچری، کلاه کاسکت یا هلمت است. این ابزار از سر در برابر ضربه های ناگهانی و اصابت سنگ یا شی خارجی محافظت می کند.
کلاه باید به راحتی تنظیم پذیر باشد و بندهای آن طوری تنظیم شود که روی سر بدون حرکت بماند و با حرکات و تکان ها، از سر خارج نشود، باید قسمت های بالایی پیشانی و پشت جمجمه را بپوشاند، تهویه مناسب و قابلیت نصب هدلامپ را داشته باشد.
رویه اکثر کلاه های ایمنی ورزشی از جنس پلی کربنات بوده و معمولا جنسی بسیار سبک ولی مقاوم دارند.
داخل آنها اسفنج فشرده پلی استایرن است و شکل آیرودینامیکی و انعطاف پذیر آنها احتمال ضربه به سر را کاهش می دهد.
کلاه هایی با پوسته سخت، سنگین ترند و قیمت و تنفس کمتری دارند، از طرفی کلاه هایی با پوسته نرم یا بدنه فوم، سبک تر، دارای تنفس بیشتر و قیمت بالاتری هستند.
کلاه ها همچون هارنس، در سایزها و مدل های زنانه، مردانه و بچه گانه تقسیم شده و بسته به سبک ورزش (دره نوردی، صخره نوردی، کوهنوردی یا اسکی) می توان از کلاه های مخصوص استفاده کرد.

3 3
3 2
3 1
جداکننده کوه ماجراجوهای ایرانی
هارنس دره نوردی
Edelrid Canyoning 2018 Featured Image

هارنس دره نوردی

هارنس (صندلی مخصوص صعود و فرود که ابزار و تجهیزات و طناب به آن متصل می شود):

یکی دیگر از اصلی ترین تجهیزات برای شروع دره نوردی و ورزش های کار با طناب، استفاده از هارنس مخصوص است. هارنس ها، یا همان صندلی های فرود به دور ران و کمر بسته شده و ابزار مخصوص فرود، صعود، خودحمایت و باقی ابزارها و تسمه ها که برای اتصال طناب به بدن دره نورد است به وسیله آن به بدن متصل می شود.
هارنس دره نوردی با هارنس سنگ نوردی و غارنوردی متفاوت بوده و ویژگی های خاص خود را دارد.
در ناحیه کمربند دارای تسمه نایلونی پهن و در ناحیه نشیمنگاه دارای یک پد محافظ برای مقاوم سازی و جلوگیری از آسیب هارنس و وتسوت در برابر سایش و خراش است.
تسمه ها بدون فوم هستند و جذب آب حداقلی را دارد، این امر باعث می شود، وزن آن پس از تماس با آب افزایش نیابد.
دارای حلقه فرود مرکزی در قسمت بالاتر و به دلیل حمل تجهیزات و ابزار کمتر در دره و به منظور جلوگیری از لاخ شدن یا گیر کردن در حوضچه و شاخک ها دارای تسمه و حلقه های کمتری نسبت به هارنس سنگنوری است

4 2
4 3
4 4
جداکننده کوه ماجراجوهای ایرانی
ابزار فرود دره نوردی
Purelements Canyoningausruestung Header

ابزار فرود دره نوردی

از ابزارهای شاخک دار به دلیل دارا بودن شاخک، برای کم یا زیاد نمودن اصطکاک طناب در موقعیت های مختلف فرود، با تنظیم سرعت، بسته به شرایط آبشار، برای اتصال طناب به هارنس و فرود از آبشار و دیواره های سنگی استفاده می شود، این ابزارها، کنترل طناب فرود را به دست دره نورد می دهند تا بتواند با ایمنی فرود آید.
به دلیل شرایط مرطوب و خیس بودن طناب در دره ها و بالا رفتن استهلاک طناب و ابزار، ابزارهای فرود دره دارای فرسایش بیشتری نسبت به ابزار سنگنوردی هستند، بنابراین ساخت ابزار مخصوص که دارای استهلاک کمتری باشد و امکان تنظیم اصطکاک های متفاوت را در شرایط مختلف به فرود رونده بدهد، باعث ساخت ابزارهای مخصوص این ورزش گردید.
در حال حاضر ابزارهای متنوعی برای دره نوردی وجود دارد، ابزار پیرانا، اوکا، توتم و ای تی اس متدوال ترین ابزار فرود در ایران است.
پیرانا اولین ابزار تخصصی برای فرود از دره هاست و بعد از آن ابزار تخصصی زیادی به این منظور ساخته شده است، طراحی آنها به گونه ای است که به دلیل وجود شاخک های کوچک و بزرگ، این امکان را به فرود رونده می دهند که میزان اصطکاک مورد نیاز خود را بسته به موقعیت فرود و در نتیجه سرعت و ترمز فرود را تنظیم نماید

5 3
5 2
5 1